سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 1
کل بازدید : 10702
کل یادداشتها ها : 8
خبر مایه


1 2 >
  • حل کردن طلا 
    اسید تیزاب میتواند طلا را در مقادیر مختلف در داخل خود حل کند و یا آن را بازیابی کند.
  • حل کردن فلزات پایه مثل روی، نیکل، مس
    اسید تیزاب میتواند مشابه طلا فلز های پایه را هم در مقادیر مختلف در خود حل کند.
  • حل کردن پلاتین و پالادیوم
    این محصول میتواند فلزات پلاتین و پالادیوم را در خود حل کرده و یا آن را بازیابی کند.
  • حل کردن رودیوم و بازیابی آن
  • حل کردن انواع جواهرات طلای زرد و سفید
  • عیارسنجی طلا با سنگ محک
  • استخراج طلا با اسید تیزاب

https://digishimi.com/index.aspx?Article=tizab-application


  

رسوب معزل بزرگ و آزار دهنده صنایع

در صنایع بزرگ به دلیل استفاده از تجهیزات، دستگاه های متعدد و پیشرفته که غالبا برای امر خنک سازی آنها از آب استفاده می کنند، وجود همیشگی آب در سیستم لوله کشی تاسیسات با گذشت زمان باعث ایجاد رسوب در تاسیسات شده. 

این امر قطعا به تجهیزات آسیب جدی وارد می کند و باعث می شود که کارایی دستگاه ها بشدت کم شود. از آنجایی که دسترسی به داخل آنها امکان پذیر نیست و باید بصورت دوره ای رسوب زدایی انجام شود. 

از این جهت انواع مختلفی رسوب گیر تولید و روانه بازار مصرف شده است. نکته قابل توجه این موضوع است که این مواد به دلیل قدرت بالای رسوب بری که دارند منجر به آسیب رساندن به لوله ها می شود، و ممکن است باعث سوراخ شدن آنها شود.

این مشکل همواره دغدغه صاحبان صنایع بوده و توجه شرکت های تولید کننده مواد شیمیایی را به خود جلب کرده تا راهکاری برای این مشکل بیاندیشند.

با تحقیقات بسیار متخصصین شیمی یکی از شرکت های بزرگ مواد شیمیایی ایران اقدام به تولید رسوب بری کرده اند که علاوه بر رسوب زدایی فوق العاده مانع از بروز خوردگی و آسیب به لوله ها و تاسیسات می شود، و دیسکلر را به عنوان نام تجاری برای این محصول در نظر گرفتند. 

 

چند نـــــــوع دیسکلر داریم ؟

همانطور که در بخش قبلی بطور کامل توضیح داده شد تجهیزات و اتصالاتی که مورد استفاده قرار می گیرد، دارای جنس های متفاوتی همچون : مس، چدن، آلومینیوم، استیل، آهن و.... می باشند.

با توجه به این نکته استفاده از یک نوع دیسکلر برای تمامی لوله و دستگاه ها عملکرد مناسب را نخواهد داشت. به همین دلیل 3 نوع دیسکلر با متد متفاوت تولید شد، که طی مراحل مختلف مورد آزمایش قرار گرفتند و با موفقیت وارد فاز تولید انبوه شدند. شامل : دیسکلر معمولی - سوپر دیسکلر

و چندین سال است که جایگاه مهمی در میان صنایع دارند و همواره می توان گفت اولین انتخاب در بحث رسوب زدایی محصول دیسکلر می باشد، علاوه بر رسوب زدایی بسیار بالا مانع از ایجاد آسیب در تجهیزات می شود.

تمیز کردن انواع سطوح و استخر ها 

افرادی که مشغول به استخر داری هستند و یا در منازل یا محل کار خود استخر دارند، معمولا در اوایل فصل گرما اقدام به آماده سازی و شستشوی استخر می کنند. بهترین محصولی که می توان با آن هم رسوبات کف استخر را از بین برد و هم ضد عفونی کرد دیسکلر معمولی می باشد، که دقیقا به همین منظور تولید شده است.

رسوب زدایی آبگرم کن های خانگی

جهت تمیز لوله های آبگرم کن های خانگی و همچنین تجهیزات و اتصالاتی که از جنس مس، آهن و چدن هستند. با خیالی راحت بدون نگرانی از احتمال خوردگی و تمیز نشدن کامل لوله ها می توان از دیسکلر سوپر استفاده کرد، و منتظر بهترین نتیجه باشد.

گرفتن رسوب ظروف استیل

همانطور که از نام این نوع دیسکلر مشخصص است هیچ گونه بوی نامطبوعی ندارد.

نکته قابل توجه این بود که برخی از تجهیزات مورد استفاده صنایع از جنس استیل بوده اند که در صورت ایجاد رسوب نمی توان با هیچ یک از دو نوع قبلی رسوبات آنها را از بین برد.

به همین دلیل با استفاده از یک نوع متد خاص دیگر محصول دیسکلر بدون بو تولید شد که به راحتی می توان رسوبات دستگاه های استیل را تمیز کرد. نکته قابل ذکر اینجاست که این نوع دیسکلر هیچ گونه خورندگی در هیچ گونه فلزی ایجاد نمی کند.

 

 

 

 


  


عنصر 28 فلزی مقاوم، چکش‌خوار، نسبتاً کمیاب، براق با ساختار بلورین و مکعبی‌ شکل به رنگ سفید و نقره‌ای است. این عنصر در سال 1751 توسط اکسل کرونزتتدانشمند سوئدی کشف شد.

از نظر خواص مغناطیسی و فعالیت شیمیایی شبیه به آهن و کبالت است. کانی‌های اصلی نیکل عبارتند ازپنتلاندیت، پیروتیت (سولفیدهای نیکل و آهن) و گارنییریت (سیلیکات نیکل و منیزیم) هستند. نیکل یکی از اجزای اصلی تشکیل‌دهنده شهاب سنگ به‌ شمار می‌آید. شهاب سنگ‌های آهن و سیدریت شامل آلیاژهای آهن حدود 5 تا 20 درصد نیکل‌اند. نیکل تجاری به فرم‌های پنتلاندیت و پیروتیت است که این معادن در استان انتاریوی کانادا یافت می‌شود که این ناحیه حدود 30 درصد از نیکل دنیا را تأمین می‌کند. دیگر معادن این عنصر در کالدونیا، استرالیا، کوبا، اندونزی و در مناطق دیگر است.

این عنصر رسانای جریان برق است و سطح آن براق و صیقلی است. از گروه عناصر آهن و کبالت است و آلیاژهای آن قیمت‌های بالایی دارند.

نیکل کاربردهای فراوانی در طبیعت دارد و برای ساخت فولاد ضد زنگ و دیگر آلیاژهای ضد زنگ و خوردگی، مانند اینوار و مانل که آلیاژی از نیکل و کبالت است و در برابر خوردگی مقاوم است و در اینکونل و Hastelloys کاربرد دارد. برای ساخت لوله‌های نیکلی و مسی و نیز برای نمک‌زدایی گیاهان و تبدیل آب شور به آب مایع استفاده می‌شود.

نیکل استفاده‌های فراوانی برای ساخت سکه‌ها و فولاد نیکلی برای زره‌ها و کلیدها کاربرد دارد و همین‌طور از نیکل می‌توان آلیاژهای نیکروم و پرمالوی و آلیاژی از مس را تهیه کرد. از نیکل برای ساخت شیشه‌های به رنگ سبز استفاده می‌شود. صفحات نیکلی می‌تواند نقش محافظت‌ کننده برای دیگر فلزات را داشته باشد.

نیکل همچنین کاتالیزور برای هیدروژن دار کردن روغنهای گیاهی است. همچنین صنعت سرامیک و ساخت آلیاژی از آهن و نیکل که خاصیت مغناطیسی دارد و باتری‌های قوی ادیسون کاربرد دارد. از ترکیبات مهم نیکل می‌توان سولفات و اکسید را نام برد. نیکل طبیعی مخلوطی از 5 ایزوتوپ پایدار است. همچنین 9 ایزوتوپ ناپایدار دیگر نیز شناخته شده است. نیکل هم به صورت فلز و هم به صورت ترکیب محلول می‌تواند وجود داشته باشد. بخار سولفید نیکل سرطان‌زاست که هنگام استفاده از آن باید دقت لازم را به عمل آورد.

تاریخچه نیکــــــــــــــــــــــل

نیکل از واژه kupfer Nickel گرفته شده است که معدن کاران قرون وسطای ساکسون به کانی که به اشتباه آن را کانه مس می پنداشتند ولی نمی توانستند از آن مس استحصال کنند اطلاق می شد ولی این کانی آرسنید نیکل یا نیکولیت بود. استفاده از نیکل را می توان به 3500 سال قبل از میلاد نسبت داد. برنز در منطقه Syria با محتوای نیکل بالاتر از 2 % می باشد.

کانه های حاوی نیکل مانند kupfernickel بود که ارزش آن به خاطر شیشه سبز رنگ بود. در سال 1751 برای نخستین بار کانی شناس سوئدی Baron axel frederik cronstedt تلاش نمود تا مس را از kupfernickelاستخراج نمود و در عوض یک فلز سفید بدست می آید که نیکل نام دارد. این عمل در حین مطالعه گرسدورفیت معدن Los سوئد اتفاق افتاد. موقعیت نیکل به عنوان یک عنصر مستقل در سال 1775 توسط توربرن برگمان و همکارانش تایید شد اما این مسئله تا سال 1804 که جریس ریشتر یک نمونه نسبتا خالص از فلز را بدست آورد و خواص آن را توصیف کرد، به طور جدی مطرح نشده بود.

سکه نیکل اولیه فلز خالصی بود که در سال 1881 ایجاد شد. چینی ها در طول قرون متمادی از مس سفید (40 % مس ، 32 % نیکل ، 25 % روی و 3 % آهن) که ظاهری نقره ای داشت ، استفاده می کردند. این مواد در اواخر قرن 18 به مقدار کمی در اروپا استفاده می شد. بهای نیکل 4/1 بهای نقره است و آلیاژ آن توانایی بالقوه ای دارد تا جانشین نقره شود. تا دهه 1830، آلیاژهای مس، نیکل و روی که به نام نقره آلمانی شهرت داشتند و پس از آن آلیاژ نیکل نقره در حد تجاری و کلان در آلمان و انگلستان به میزان فراوانی تولید می شدند. علاوه بر رنگ نقره ای نیکل قالب گیری و کار کردن با آن ساده بوده، تولید اقتصادی بالایی داشته و در برابر هوازدگی مقاومت می کند.

تغییر و ابداع چشمگیر بعدی در سال 1857 رخ داد که در آن هنگام آمریکا سکه های مس – نیکل ضرب کرد که دارای 12 در صد نیکل بوده است. 

در اواسط دهه 1800، نیکل به میزان کمی از کانه های سولفیدی معادن آلمان، نروژ، سوئد و روسیه تولید می شد. هر چند که نیکل فلزی خالص برای نخستین بار در سال 1838 در آلمان تولید شد اما تولید جهانی نیکل تا سال 1876 کمتر از 1000 تن در سال بود.در فاصله سال های 1870 تا 1880 وقتی که پارکز، ماربو و رایلی کاربرد آنرا در تهیه آلیاژ نشان دادند و فلایت مان موفق به تهیه نیکل چکش خوار شد و آبکاری با نیکل با موفقیت انجام شد، تقاضا به یکباره برای نیکل افزایش یافت.

اولین ورق زره فولاد نیکل در سال 1885 در فرانسه و پس از مدت کوتاهی در ایتالیا ، انگلستان و آمریکا ساخته شد. در اوایل دهه 1890 خصوصیات مناسب فولادهای نیکل در نیروی دریایی منجر به تقاضای شدید برای نیکل شد.

در سال 1863 پیرگارنیر ، کانه های اکسید نیکل نیوکالدونیا را کشف کرد و از سال 1875 این جزیره فرانسوی، بزرگترین تولیدکننده نیکل شد که تا سال 1905 که جز کانادا شد، این مقام را همچنان حفظ کرد. استخراج کانه های سولفیدی حوضه سادبوری در اونتاریوی کانادا از سال 1886 آغاز گشت و این پیکره های معدنی، مهم ترین ذخایر نیکل جهان را برای عرضه به بازارهای جهانی برای زمان طولانی از قرن بیستم در اختیار داشتند.

حتی در سال 1950، منطقه سادبوری 95% نیکل دنیای غرب را تامین می کرد. از آن زمان به بعد، جایگاه رفیع کانادا رو به افول نهاد و تا سال 1980، نیکل برای مدت طولانی در طول قرن بیستم از این منطقه معدنکاری، ذوب و پالایش (خالص سازی) می شد. تا پایان جنگ جهانی اول، نیکل صرفا برای مقاصد نظامی بکار می رفت، اما پژوهش های فراوان بین دو جنگ جهانی، در زمینه استفاده های احتمالی صنعتی نیکل، به کاربردهای نوین فراوانی انجامید. در دهه 1990، انواع آلیاژ نیکل مورد استفاده قرار می گرفت که میزان نیکل آنها بین 99% تا 1% (برای سخت کردن فولاد) تغییر می کرد.

تاریخچه دیگر 

کانی مخصوصی که به ظاهر شبیه مس بود و برای معدن داران آلمانی بسیار معروف بود، برای سبز کردن شیشه به کار می رفت. اما کوشش های مداوم برای جدا کردن مس از آن نا موفق ماند و گمان می رفت که شیطان آزادانه این کانی را رنگ کرده است تا معدن داران گول بزند، بنابراین آن را Kupfer nickel نامیدند. در آلمان نیکل یعنی شیطان پست.

در سال 1751 کرونشتد سوئدی این کانی را آزمایش کرد و موفق شد یک اکسید فلزی سبز از این کانی تهیه کند و از احیای این اکسید فلز سفید رنگ به دست آورد.

او این فلز را نیکل نامید. استفاده از نیکل، قدمت باستانی داشته، به 3500 سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. برنزهایی که از سوریه امروزی یافت شده‌اند، حاوی حدودا 2% نیکل بوده و دست‌ نوشته‌ های چینی اشاره بر این دارند که مس سفید در 1400 تا 1700 سال قبل از میلاد مسیح در مشرق زمین استفاده می‌شد. اما از آنجا که معادن نیکل و مس در آن روزگار به‌راحتی مورد اشتباه قرار می‌گرفتند، تمام دانستنی های دقیق تر به دوران معاصر باز می‌گردد.

کانی‌هایی که حاوی نیکل هستند، از جهت رنگ‌دهی به شیشه کاربرد داشتند و از ارزشی فراوان بر خوردار بودند.

در سال 1751 شخصی به نام Baron Axel Fredrik تلاش هایی را برای استخراج مس از معدن نیکل انجام داد و که در نتیجه فلزی سفید بدست آورد که آن را نیکل نامید.نیکل فلزی سخت ، چکش خوار، براق با ساختار بلورین مکعبی به رنگ سفید- نقره ای است . این عنصر در سال 1751 توسط Axel Cronstedt دانشمند سوئدی کشف گردید . 

از نظر خواص مغناطیسی وفعالیت شیمیایی شبیه به آهن وکبالت است . کانیهای اصلی نیکل پنتلاندیت، پیروتیت (سولفید های نیکل- آهن) و گارنییریت (سیلیکات نیکل- منیزیم ) هستند.  ازنیکل برای ساخت شیشه های به رنگ سبز استفاده می شود. صفحات نیکلی می تواند نقش محافظت کننده برای دیگر فلزات را داشته باشد. نیکل همچنین کاتالیزوری برای هیدروژن دار کردن روغنهای گیاهی است. همچنین صنعت سرامیک و ساخت آلیاژی از آهن و نیکل که خاصیت مغناطیسی دارد و باتری های قوی ادیسون کاربرد دارد. از ترکیبات مهم نیکل می توان سولفات و آکسید را نام برد. نیکل طبیعی مخلوطی از 5 ایزوتوپ پایدار است . همچنین 9 ایزوتوپ ناپایدار دیگر نیز شناخته شده است. نیکل هم به صورت فلز و هم به صورت ترکیب محلول می تواند وجود داشته باشد. بخار سولفید نیکل سرطان زا می باشدکه در موقع استفاده از آن باید دقت لازم را به عمل آورد. 

اثرات نیکـــــــــــــــــل بر سلامت انسان

مقدارنیکل در طبیعت بسیار کم است. انسان در زمینه های مختلف از نیکل استفاده میکند. یکی از عمده ترین کاربردهای نیکل، در صنعت فولاد است. از نیکل به عنوان یکی از اجزا سازنده فولاد و سایر محصولات فلزی استفاده می شود. حتی از نیکل در جواهرات هم استفاده می شود.
مواد غذایی به طور طبیعی دارای مقداری نیکل هستند. شکلات و چربی ها دارای مقدار بسیار زیادی نیکل هستند. در صورتیکه افراد از سبزیجات حاصل از مناطق آلوده به نیکل تغذیه کنند، مقدار زیادی نیکل وارد بدنشان می شود. نیکل در بافت گیاهان تجمع می یابد و در نتیجه مقدار نیکل در سبزیجات افزایش پیدا میکند. در ششهای افراد سیگاری مقدار زیادی نیکل وجود دارد. همچنین نیکل در شوینده ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

راههای ورود نیکل به بدن انسان از طریق هوا، آشامیدن آب، خوردن غذا و کشیدن سیگار است. ممکن است بر اثر تماس پوست با خاک یا آب آلوده به نیکل، مقداری نیکل وارد بدن انسان شود. مقدار اندک نیکل برای انسان ضروری است اما اگر مقدار آن افزایش یابد، برای سلامت انسان خطرناک است

نتایج مصرف بالای نیکل به شرح زیر است:


شانس مبتلا شدن به سرطان ریه، سرطان بینی، سرطان حنجره و سرطان پروستات را افزایش میدهد.
پس از اینکه فرد در معرض گاز نیکل قرار گرفت، دچار کسالت و سرگیجه می شود.
آب آوردن ریه ها
مشکلات تنفسی
کاهش توانایی تولید مثل
آسم و برونشیت مزمن
حساسیتهایی از قبیل خارش پوست (به خصوص در هنگام استفاده از جواهرات)
نارسایی قلبی
بخارات نیکل به دستگاه تنفس و ریه ها آسیب میرساند. نیکل و ترکیبات آن باعث آماس پوست می شوند که تحت نام" خارش نیکل" نامیده می شود و معمولاً در افراد با حساسیت پوستی بالا مشاهده می شود. اولین علامت، خارش است که معمولاً هفت روز قبل از از بین رفتن پوست رخ می دهد. اولین علائم تخریب پوستی التهاب پوست یا پوسته پوسته شدن پوست است. سپس در پوست زخمهایی نمودار می شود.

از لحاظ تقسیم بندی برنامه سم شناسی ملی آمریکا نیکل و ترکیبات آن جزعوامل سرطانزا محسوب می شوندو از نظر طبقه بندی آژانس بین المللی تحقیقات سرطان ترکیبات نیکل درگروه یک قرار می گیرند. گروه یک شامل عناصری میباشد که شواهد کافی در مورد سرطانزایی آنها وجود دارد.

تاثیرات زیست محیطی نیکــــــــــــــل 


کارخانه ها و سوزاندن زباله ها دو عامل اصلی در تولید نیکل و ورود آن به هوا میباشند. مقدار نیکلی که در هوا وجود دارد به مراتب از نیکل موجود در زمین بیشتر است. مدت زمان از بین رفتن نیکل موجود در هوا زیاد است زمانیکه هرزآبها جریان پیدا میکنند، مقداری نیکل را وارد آبهای سطحی می کنند. 
بخش اعظم ترکیبات نیکل در طبیعت جذب ذرات خاک و رسوبات شده و در نهایت به صورت غیر متحرک درمی آیند. در زمینهای اسیدی نیکل بسیار متحرک می شود و معمولاً در آبهایزیرزمینی شسته می شود.
شواهد چندانی درباره تاثیر نیکل بر سایر موجودات زنده به غیر از انسان وجود ندارد. در حال حاضر دانشمندان می دانند که غلظت بالای نیکل در خاکهای ماسه ای به گیاهان صدمه می زند و همچنین غلظت بالای نیکل در آبهای سطحی سبب کاهش تعداد و رشد جلبکها می شود. رشد موجودات ذره بینی نیز در حضور نیکل کاهش پیدا می کند، اما معمولاً با گذشت زمان در برابر نیکل مقاوم می شوند. 
مقدار اندک نیکل باید در غذای جانوران وجود داشته باشد. اما زمانیکه مقدار نیکل از حد مجاز خود فراتر رود، می تواند برای جانوران مضر و خطرناک باشد. جانورانی که در نزدیکی پالایشگاه زندگی می کنند، بر اثر دریافت مقدار زیاد نیکل به انواع مختلف سرطان مبتلا می شوند.
از آنجایی که نیکل در بافتهای گیاهی و جانوری نمی تواند تجمع پیدا کند، اثری در زنجیره غذایی ندارد
بخارات نیکل به دستگاه تنفس و ریه ها آسیب میرساند. نیکل و ترکیبات آن باعث آماس پوست میشوند که تحت نام " خارش نیکل" نامیده میشود و معمولاً در افراد با حساسیت پوستی بالا مشاهده میشود. اولین علامت، خارش است که معمولاً هفت روز قبل از از بین رفتن پوست رخ میدهد. اولین علائم تخریب پوستی التهاب پوست یا پوسته پوسته شدن پوست است. سپس در پوست زخمهایی نمودار میشود.
از لحاظ تقسیم بندی برنامه سمشناسی ملی آمریکا (NTP)، نیکل و ترکیبات آن جزعوامل سرطانزا محسوب میشوند و از نظر طبقه بندی آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC)ترکیبات نیکل در گروه یک قرار میگیرند. گروه یک شامل عناصری میباشد که شواهد کافی در مورد سرطانزایی آنها وجود دارد. در این تقسیم بندی عنصر نیکل در گروه 2B قرار دارد. گروه 2B عناصری هستند که ممکن است در انسان سرطان ایجاد کنند.کارخانه ها و سوزاندن زباله ها دو عامل اصلی در تولید نیکل و ورود آن به هوا میباشند. مقدار نیکلی که در هوا وجود دارد به مراتب از نیکل موجود در زمین بیشتر است. مدت زمان از بین رفتن نیکل موجود در هوا زیاد است. زمانیکه هرزآبها جریان پیدا میکنند، مقداری نیکل را وارد آبهای سطحی میکنند

بخش اعظم ترکیبات نیکل در طبیعت جذب ذرات خاک و رسوبات شده و در نهایت به صورت غیر متحرک درمی آیند. در زمینهای اسیدی نیکل بسیار متحرک میشود و معمولاً در آبهایزیرزمینی شسته میشود. شواهد چندانی درباره تاثیر نیکل بر سایر موجودات زنده به غیر از انسان وجود ندارد.

در حال حاضر دانشمندان می دانند که غلظت بالای نیکل در خاکهای ماسه ای به گیاهان صدمه میزند و همچنین غلظت بالای نیکل در آبهای سطحی سبب کاهش تعداد و رشد جلبکها میشود. رشد موجودات ذره بینی نیز در حضور نیکل کاهش پیدا میکند، اما معمولاً با گذشت زمان در برابر نیکل مقاوم میشوند. مقدار اندک نیکل باید در غذای جانوران وجود داشته باشد. اما زمانیکه مقدار نیکل از حد مجاز خود فراتر رود، میتواند برای جانوران مضر و خطرناک باشد. 

جانورانی که در نزدیکی پالایشگاه زندگی میکنند، بر اثر دریافت مقدار زیاد نیکل به انواع مختلف سرطان مبتلا میشوند. از آنجاییکه نیکل در بافتهای گیاهی و جانوری نمیتواند تجمع پیدا کند، اثری در زنجیره غذایی ندارد. نیکل یک فلز نقره‌ای مایل به سفید با ویژگی فلز است. این عنصر در گروه هشتم جدول تناوبی در مکان سوم بعد از آهن و کبالت قرار می‌گیرد و ارتباط نزدیکی با عناصر دارد.

 تا پایان جنگ جهانی اول، کاربرد نیکل محدود به تولید محصولات نظامی بود، اما از حدود 30 سال پیش تاکنون، این عنصر جایگاه جدیدی در انواع کاربردهای متنوع پیدا کرده و هزاران نوع آلیاژ نیکل، از نیکل نوردی با خلوص 99درصد تا افزودنی حدود 1درصد به سایر آلیاژها برای بهبود سختی، استفاده می‌شوند. در واقع با گذشت زمان و شناخت بیشتر از این فلز، کاربری آن همراه کرد. بی‌شک توسعه صنعت هوافضا بر محبوبیت این فلز افزوده است.

حال باتوجه به این موضوع، آشنایی با ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی این فلز می‌تواند جالب و خواندنی باشد. نکته مهم درباره ویژگی فیزیکی این فلز آن است که حالت فیزیکی آن به خلوص و عملیات انجام شده بستگی دارد. نیکل نوردی بسیار چکش‌خوار، به‌طور نسبی محکم، سخت، داکتیل و بسیار مقاوم به خوردگی در بسیاری از محیط‌هاست. نیکل به طور معمول ساختار fcc تشکیل می‌دهد، هر چند که یک ساختار اصلاحی هگزاگونال نیز برای آن شناخته شده که در دمای 250درجه سانتی‌گراد به ساختار مکعبی تبدیل می‌شود.

نیکل مکعبی در دماهای زیر نقطه کوری خود، 357درجه سانتی‌گراد، ویژگی فرومغناطیسی دارد، هر چند که از ویژگی فرومغناطیسی آهن ضعیف‌تر است. نیکل هگزاگونالی، ویژگی فرومغناطیسی ندارد. اما نیکل از نظر ویژگی شیمیایی به آهن، کبالت و مس شباهت دارد. این عنصر به صورت اکسیدی 2+، بیشتر حائز اهمیت است؛ البته حالت‌های اکسیدی 3+ و 4+ نیز دیده شده است.

اکسیداسیون محلول‌های نمکی نیکل با کلر، برم یا پرسولفات در محلول‌های قلیایی آبی، اکسید انحلال ناپذیر نیکل تولید می‌کند.

اکسید نیکل نیز با اکسیداسیون هیدروکسید نیکل با پرسولفات به‌دست می‌آید. بر خلاف کبالت و آهن، نیکل به‌طور معمول در محلول‌های آبی با حالت اکسیداسیون 2+ پایدار است. یکی از عجیب‌ترین ویژگی‌های نیکل، قابلیت واکنش‌دهی مستقیم آن با مونوکسید کربن و تشکیل کمپلکس کربونیل دوتایی است. واکنش نیکل فلزی با مونوکسید کربن در دمای 60درجه سانتی‌گراد، ماده فرار تتراکربونیل نیکل، (OC)iN4، تولید می‌کند. این واکنش، برگشت‌پذیر بوده و در دماهای بالاتر از 180 درجه سانتی‌گراد، ترکیب کربونیلی، دوباره به مونوکسید کربن و نیکل تجزیه خواهد شد. چنین واکنشی اساس فرآیند تصفیه بخار متالورژی نیکل را تشکیل می‌دهد. هیچ فلز دیگری تاکنون یافت نشده که بتواند در شرایط معتدل و فشار اتمسفری، ترکیبات کربونیلی مشابهی تولید کند.

منابع و ماده خام

از میان انواع گوناگون مواد معدنی نیکل، تنها پنتلاندیت، گارنیریت، و لیمونیت نیکل‌دار، به‌عنوان مواد معدنی اقتصادی شناخته می‌شوند. گارنیریت، یک نام کلی متعلق به سیلیکات‌های مخلوطی نیکل‌دار با درصدهای نیکل مختلف است و می‌توان مخلوط‌های کلوئیدی اکسید سیلیسیم و هیدروکسید نیکل را نیز جزو این گروه برشمرد. لیمونیت نیکل‌دار نیز اصطلاحی است که اکسیدهای فریک حاوی نیکل را در بر می‌گیرد.

این اکسیدها ساختار نیمه کریستالی داشته و ترکیب اصلی آنها جئوتیت است. اصلی‌ترین کانه‌های سولفیدی نیکل شامل پیرهوتیت، پنتلاندیت و کالوکوپیریت هستند.

کانی‌های سولفیدی به طور معمول2/0-0/4 درصد نیکل، 2/0-0/2 درصد مس، 30-10 درصد آهن و 20-5 درصد گوگرد دارند و باقی مانده آنها را اکسیدهای سیلیسیم، منیزیم، آلومینیوم و کلسیم تشکیل می‌دهند. پنتلاندیت متداول‌ترین کانی سولفیدی است که حدود 60درصد تولید جهانی نیکل را تامین می‌کند. پیرهوتیت نیکل‌دار، به‌طور معمول فراوان‌ترین فاز در یک کانی نیکل است و حدود 0/5-0/2 درصد نیکل در حالت محلول جامد و آخال‌های بسیار ریز پنتلاندیتی دارد.

هر چند که مواد معدنی اصلی در تمامی کانه‌های سولفیدی مشابهند، اما نسبت مقادیر پیرهوتیت، پنتلاندیت و کالوکوپیریت بسیار متغیر بوده و نقش تعیین‌کننده‌ای در انتخاب روش فرآوری ایفا می‌کنند.

علاوه بر تولید نیکل، درصد زیادی از محصولات جانبی ارزشمند نیز از کانه‌های سولفیدی قابل بازیابی است. مس، کبالت، فلزات گروه پلاتین، طلا، نقره، سلنیوم، تلوریوم، گوگرد و آهن از جمله این محصولات هستند. کبالت به صورت محلول جامد در پنتلاندیت با غلظت 5-1درصد نیکل وجود دارد. ذرات مجزای طلا، نقره و فلزات گروه پلاتین خیلی به ندرت وجود داشته و این فلزات به طور معمول به شکل محلول جامد در فازهای سولفیدی حضور دارند. فرآیندهای عملیاتی نیز به گونه‌ای طراحی می‌شوند که تا حد امکان، تمامی فلزات با ارزش به صورت بهینه بازیابی شوند.

بیشتر منابع سولفیدی در کانادا، اتحاد جماهیر شوروری سابق، افریقای جنوبی، استرالیا، زیمباوه و فنلاند یافت می‌شوند. 80 درصد منابع شناخته شده نیکل در دنیا به صورت کانه‌های اکسیدی هستند اما تنها 40 درصد تولید نیکل از این منابع به‌دست می‌آید و بخش زیادی از نیکل تولیدی از کانه‌های سولفیدی حاصل می‌شود. علت این امر به نقش فاکتورهای سیاسی، جغرافیایی، تکنیکی و اقتصادی بازمی‌گردد.

ذخایر کانه‌های سولفیدی در کشورهای با پایداری سیاسی و نزدیک به بازارهای اصلی نیکل وجود دارند. غلظت نیکل کانه‌های سولفیدی به روش‌های فیزیکی به نسبت ساده و ارزان قابل افزایش است، در حالی که کانی‌های اکسیدی باید به‌صورت حجمی تحت عملیات قرار بگیرند.

به علاوه، شانس بیشتری برای استحصال محصولات فرعی ارزشمند و با حجم بیشتر از کانه‌های سولفیدی وجود دارد. از طرف دیگر، با توجه به استحصال مرتب منابع غنی از کانه‌های سولفیدی، درجه این کانه‌ها در معادن بزرگ رفته‌رفته رو به کاهش است و هزینه‌های معدنکاری زیرزمینی و نیروی کار به‌طور مرتب افزایش می‌یابد. بنابراین، منابع کانه‌های اکسیدی که همگی از درجه به نسبت یکنواختی برخوردار بوده و قابلیت استخراج سطحی دارند، در آینده بیشتر مورد توجه قرار خواهند گرفت. متاسفانه تولید نیکل از کانه‌های اکسیدی آن به روش‌های متداول نیازمند صرف 2 تا 3 برابر انرژی بیشتر نسبت به کانه‌های سولفیدی است. به همین علت نیز عملیات اکسید نیکل به نرخ نیروی الکتریکی و بهای نفت بستگی زیادی دارد.

محصولات و کاربردها

نیکل، بر خلاف مس به‌ندرت بدون فرآوری مورد استفاده قرار می‌گیرد و بنابراین، ویژگی فیزیکی و مکانیکی محصولات نیکلی مورد توجه نبوده و نیکل تنها براساس ترکیب شیمیایی آن بازیابی می‌شود.

بازیابی نیکل براساس خلوص شیمیایی آن به 2 دسته محصولات کلاس یک یا کلاس دو انجام می‌شود. محصولات با خلوص بالا، کاتد الکترولیزی، پودرها و گرانول‌های تصفیه شده کربونیلی و نیکل پودری یا آجری که هیدروژن آن کاهش داده شده، جزو کلاس یک دسته‌بندی می‌شوند. نیکل تجاری این کلاس به طور معمول خلوص 99/7درصد یا بالاتر دارد. کلاس 2 شامل انواع درجات فرونیکل، اکسید نیکل و اکسید نیکل فلزی است. محصولات کلاس 2 نیکل، ارزان‌تر از کلاس یک به فروش می‌رسند. برخی از محصولات نیکلی برای کاربردهای ویژه طراحی شده‌اند، مانند نیکل حاوی 0/02درصد گوگرد که از سوی شرکت Inco به عنوان یک ماده‌اند فعال در صنعت آبکاری توسعه یافته یا پودرهای ویژه مورد استفاده در باتری‌های Ni-Cd. اصلی‌ترین کاربرد نیکل، تولید فولاد ضد زنگ بوده و بیش از 50درصد مصرف نیکل را به خود اختصاص می‌دهد.

بعد از آن، تولید آلیاژهای آهنی و آلیاژهای پایه نیکلی در رده‌های بعدی قرار دارند. میزان مصرف نیکل در آبکاری تنها 11 درصد است. فولاد ضد زنگ نیکل‌دار که در ساخت لوازم مورد نیاز مصرف‌کنندگان مانند سینک‌های آشپزخانه، تجهیزات لباسشویی و مبلمان، قطعات آبکاری نیکلی برای دوچرخه، جواهر، قاب عینک و سازهای موسیقی مورد استفاده قرار می‌گیرد، یک‌ چهارم کل مصرف نیکل را به خود اختصاص می‌دهد. کاربرد فولادهای ضد زنگ نیکل‌دار در ساخت واگن‌های قطار و تریلرهای مخزن‌دار، به دلیل استحکام بالا، وزن کم و نیاز کم به نگهداری و تعمیرات، رو به افزایش است. صنایع اتومبیل‌سازی و شیمیایی نیز از نظر میزان مصرف نیکل در رده‌های بعدی قرار دارند. کاربرد فولاد ضد زنگ نیکل‌دار در صنایع ساختمان‌سازی، الکترونیکی، تجهیزات کنترل محیطی و تولید مواد غذایی نیز رو به رشد است.




 



 


 


  

 

اسید هیدروکلریک بخشی از اسید معده انسان را تشکیل می دهد. ترکیب شیمیایی اسید کلریدریک محلول آب، گاز هیدروکلراید (HCl   ) است. هیدروکلریک باید با اقدامات احتیاطی مناسب مورد استفاده قرار گیرد، زیرا مایع بسیار خورنده است. کلریدریک یا اسید چرب اشباع شده با نام تاریخی که هنوز هم گه گاه نامیده می شود، ماده مهمی که توسط کیمیاگر جابر بن حیان 800 سال پیش کشف شده است. کلرید هیدروژن، همچنین تحت نام HCl شناخته شده است. یک گاز بی رنگ، بسیار خورنده و سمی است که در تماس با رطوبت، بخارات سفید را تشکیل می دهد.

این گازها شامل اسید هیدروکلریک است که وقتی کلرید هیدروژن در آب حل می شود تشکیل می شود.

مولکول کلرید هیدروکلراید HCl یک مولکول دیاتومیک ساده است که متشکل از یک اتم هیدروژن H و یک اتم کلر است که به یک پیوند تکویل کوانتومی متصل است. از آنجایی که اتم کلر بسیار الکترونگاتیو تر از اتم هیدروژن است، پیوند کووالانتی بین اتم ها کاملا قطبی است. استنشاق بخارات باعث ایجاد سرفه، خفگی، التهاب بینی، گلو و دستگاه تنفسی فوقانی و در موارد شدید، ادم ریوی، نارسایی سیستم گردش خون و مرگ می شود. تماس با پوست می تواند باعث قرمزی، درد و سوختگی شدید پوست شود. کلرید هیدروژن ممکن است باعث سوختگی شدید چشم و آسیب چشم دائمی شود.

کلریدیک اسید دارای بسیاری از کاربردهای می باشد :

در تولید کلرید ها، کود و رنگ ها، در آبکاری، و در صنایع عکاسی، نساجی و صنایع لاستیکی استفاده می شود. به چشم ها، پوست و غشاهای مخاطی آسیب می رساند. قرار گرفتن در معرض استنشاق حاد ممکن است باعث التهاب و ادم ریوی چشم، بینی و دستگاه تنفسی، خوردگی غشاء مخاط، مری و معده می شود.

و تماس پوستی ممکن است سوختگی های شدید، زخم انسان ایجاد کند. گزارش شده است که مواجهه شغلی طولانی مدت با اسید هیدروکلریک باعث ایجاد گاستریت، برونشیت مزمن، درماتیت و حساسیت به نور در کارگران می شود. قرار گرفتن در معرض طول عمر با غلظت کم می تواند سبب تغییر رنگ و فرسایش شود.

اسید کلریدریک بصورت صنعتی مورد استفاده برای پردازش فولاد، مواد انتخابی برای پل های تعلیق و اتومبیل ها و کامیون ها است. همچنین در تولید باتری ها، لامپ های فتوشاپ و آتش بازی نیز استفاده می شود. حتی برای فرآوری قند و ژلاتین نیز مورد استفاده می باشد. برخلاف کلرید سدیم، کلریدیرک به راحتی قابل حمل نیست و احتیاط های ایمنی بایستی انجام شود.

این اسید دارای بوی تند و آروماتیک است و بسیار خورنده است، به این معنی که بیشترین آسیب را به آن وارد می کند. شما ممکن است تعجب کنید که چگونه چنین مایع واکنشی را می توان بدون از بین بردن ظرف آن ذخیره شود. ظروف فلزی برای این اسید، اما ظروف پلاستیکی، مانند ساخته شده از PVC (پلی وینیل کلرید) بسیار خوب است. هر مولکول HCl از نسبت یک به یک از هیدروژن و کلر تشکیل شده است.کلریدیک در محلول ها تا 37 درصد HCl تولید می شود.

غلظت های بالاتر تا تقریبا بیش از 40 درصد از لحاظ شیمیایی امکان پذیر است، اما میزان تبخیر پس از آن بسیار بالا است که ذخیره و دست زدن به احتیاط های اضافی مانند فشار و دمای پایین نیاز دارد. بنابراین، میزان تولید صنعتی به میزان 30 درصد به 34 درصد میرسد، برای حمل و نقل موثر و از دست دادن محصول محدود با بخارهای HCl بهینه شده است. کلریدریک به نظر می رسد یک ماده ترسناک است و یا در واقع می تواند باشد. با این حال ممکن است شما تعجب کنید که این اسید یک مایع معمولی است که در صنایع مختلف در سراسر جهان استفاده می شود.

تقریبا 20 میلیون تن اسید هیدروکلریک در هر سال تولید می شود و شما حتی می توانید آن را در خانه خود پیدا کنید. این نکات ایمنی اسید هیدروکلریک می تواند به شما در رفع این مواد سمی بطور ایمن و مناسب بپردازد. اسید کلریدریک یک مایع محلول در آب با رنگ روشن و بی رنگ است که دارای بوی شدید و مضر است. در اوایل قرن شانزدهم تولید می شد.

کلریدریک همچنین به عنوان اسید چرب، شناخته شده است، یک محلول آبی از گاز کلرید هیدروژن است. اسید هیدروکلریک در ایالات متحده به واسطه چهار روش اساسی تولید می شود: کلرزدن مواد شیمیایی آلی؛ ترکیبی از هیدروژن و کلر؛ فرایند تولید اسید سولفوریک؛ و به عنوان یک محصول مشترک در تولید سیلیس. اکثر اسید هیدروکلریک از کلر کردن مواد شیمیایی ارگانیک با مقادیر بسیار کمتر از فرایندهای دیگر تولید می شود.

بخش عمده ای از اسید هیدروکلریک مصرف شده در صنعت HFCS برای بازسازی رزین های مبادله یونی استفاده می شود که برای حذف ناخالصی ها استفاده می شود.

از کلرید هیدروژن در تولید اسید هیدروکلریک استفاده می شود. این نیز یک عامل مهم در سایر تغییرات شیمیایی صنعتی است. سایر صنایع یا برنامه های کاربردی که ممکن است در سطح بالایی از کلرید هیدروژن وجود داشته باشد، شامل امکانات پتروشیمی، تولید پنبه، تراکم فلز، تولید لاستیک و تولید نیمه هادی است. کلرید هیدروژن یک گاز خورنده زرد رنگ و بی رنگ است که بو را تحریک می کند.

گرچه گاز قابل احتراق در نظر گرفته نمی شود، در صورت تماس با الکل و سیانید هیدروژن و یا با آلیاژ آلومینیوم تیتانیوم، ممکن است واکنش نشان دهد یا ترکیبات قابل احتراق ایجاد کند. کلرید هیدروژن محلول در آب یک اسید قوی خورنده ایجاد می کند. به همین علت است که HCl یک حساسیت قوی برای چشم، بینی و دستگاه تنفسی فوقانی است. سطوح 35 ppm می تواند باعث سوزش در گلو شود حتی پس از یک دوره بسیار کوتاه مدت. با تولید عمده ای که در انقلاب صنعتی آغاز شده است، اسید هیدروکلریک در صنایع شیمیایی به عنوان یک معرف شیمیایی در تولید مقادیر وینیل کلرید برای پلاستیک های PVC و MDI و TDI برای پلی اورتان استفاده می شود. این برنامه های کاربردی در مقیاس کوچکتر شامل تمیز کردن خانگی، تولید ژلاتین و سایر مواد افزودنی مواد غذایی، کپک زدگی و پردازش چرمی است.

1- برای تولید ترکیبات ارگانیک

هیدروکلریک اسید دارای چندین کاربرد صنعتی است و یکی از این کاربرد ها در تولید ترکیبات ارگانیک مانند دی کرولئوتان و وینیل کلرید برای PVC می باشد. همچنین در تولید سایر ترکیبات آلی مانند بسفنول A استفاده می شود که در محصولات مختلف دارویی استفاده می شود.

 2- برای تولید ترکیبات معدنی

اسید کلریدریک بسیار مورد استفاده قرار می گیرد در تولید ترکیبات معدنی مانند مواد شیمیایی برای تصفیه آب، پلی آلومینیم کلرید (PAC) و کلرید آهن (III) که به عنوان عامل انحلال و انحلال در تولید آب آشامیدنی، درمان فاضلاب و تولید کاغذ استفاده می شود .

3- جهت زنگ بری فولاد، فرآیندی است که با استفاده از یک محلول رقیق کلریدریک، زنگ از ورق فولاد حذف می شود. سپس فلز می تواند پردازش شود.

4- تنظیم pH در طیف گسترده ای از فرایندهای تولید و درمان شامل تولید آب آشامیدنی، داروها، نوشیدنی ها و غذاها

5- در پردازش مواد افزودنی برای صنایع غذایی از جمله فروکتوز، اسید سیتریک و پروتئین گیاهی هیدرولیز شده.

6- تولید ترکیبات معدنی برای تصفیه آب از جمله آب آشامیدنی و فاضلاب

7- پردازش پوست در صنعت دباغی

8- پاک کردن نمک معمولی

11- تولید نفت دریای شمال که در آن برای تسهیل اسیدی شدن روغن به کار می رود.

در برخی افراد این مکانیسم ها به درستی کار نمی کنند و ممکن است از سوء هاضمه، سوزش سر دل و یا زخم پپتیک رنج ببرند. چنین افرادی ممکن است نیاز به کمک آنتی اسیدها برای خنثی کردن اسید معده داشته باشند. مهم است که خطرات مکمل بتایین HCL را درک کنید. معده خود را از آسیب با ترشح یک لایه ضخیم مخاطی و توسط یک هورمون به نام secretin که به عنوان یک بافر خنثی عمل می کند، محافظت می کند.

که همچنین به عنوان یک بافر عمل می کند و هرگونه اثرات مخرب اسیدی را خنثی می کند. بتایین HCL سطح هیدروکلریک را در معده برای هضم مناسب و جذب مواد مغذی از مواد غذایی افزایش می دهد. سطوح نرمال اسید هیدروکلریک برای هضم کامل پروتئین ها و جذب اسید آمینه لازم است. این نیز برای استخراج ویتامین B12 از غذا مورد نیاز است. HCl بتایین کمک می کند تا سطوح اسید مناسب در معده را حفظ کرده و عملکرد GI سالم را حفظ کنید. اسید معده یک جزء کلیدی از سیستم ایمنی بدن ما است که برای از بین بردن هر گونه اشکالات پاتوژن موجود در غذا ما ضروری است. اگر سطح اسید به اندازه کافی قوی نباشد، علاوه بر اینکه غذای ما را به طور صحیح استریل نمی کند، معده می تواند تخلیه را تسکین دهد که می تواند سبب بسیاری از مشکلات گوارشی شود.

به طور کلی، فولاد ضد زنگ و آلیاژهای مس، نمی توانند اثرات مضر HCl را تحمل کنند، از این رو نیاز به استفاده از آلیاژهای مقاوم در برابر خوردگی می باشد. اسید هیدروکلریک یک مایع خورنده تا رنگ زرد مایل به سبز است که دارای بوی شدید و مضر است. این اسید کاملا محلول در آب بوده و گاز اسید کلریدریک مخلوط شده با آب باعث واکنش خشونت آمیز exothermique می شود. تماس با اکثر فلزات باعث تشکیل گاز هیدروژن قابل اشتعال می شود. اسید هیدروکلریک در برنامه های کاربردی متعدد از تصفیه آب تا پردازش مواد غذایی استفاده می شود.

مشخصات فنی :

وزن مولکولی: 36.5g / mol

نقطه جوش: 80 درجه سانتیگراد (@ conc.32?)؛ 45C@conc.37?)

نقطه انجماد: -42 °C (@ conc.32?)؛ -29°@onc.37?)

فشار بخار (در دمای 20 درجه سانتیگراد): 30hPa، at20 ° (غلظت: 32?)، 200hPa، در 20 ° (غلظت 37?)

تراکم مایع (آب = 1.0): 1.16 - 1.19 کیلوگرم در متر مکعب (@ 20 درجه سانتیگراد)

تراکم بخار (هوا = 1.0): 1.53 کیلوگرم در متر مکعب

حمل و نقل و انبار

اگرچه در شرایط نرمال پایدار است، اسید کلریدریک با فلزات واکنش نشان می دهد تا گاز هیدروژنی انفجاری و قابل اشتعال ایجاد کند. اضافه کردن آب به کلریدریک اسید باعث واکنش خشونت آمیز و خنثی می شود. در هنگام آتش سوزی یا نشت اسید، باید لباس های محافظتی مناسب و تجهیزات تنفسی مورد استفاده قرار گیرد و پرسنل محافظت نشده بایستی به طرف غرب منتقل شوند. دفع زباله های بزرگ اسید هیدروکلریک شایع ترین اسید در صنعت است. HCl یک اسید بسیار موثر و نسبتا ارزان است. در غلظت حداکثر 37? است. در غلظت های بالاتر از 10 درصد، یک بخار کلرید هیدروژن ایجاد می کند که در هنگام ترکیب با بخار آب در هوا (رطوبت)، بخارات بسیار خورنده ایجاد می کند. این گاز بسیار خورنده است و به همه اشیاء فلزی مانند ساخت و سازها، سرشاخه ها، سیم های مس، فولاد ضد زنگ و غیره حمله می کند. بنابراین اگر از HCl استفاده شود، باید به درستی تخلیه شود و یا در خارج از منزل استفاده شود که در آن گازها به آسانی می توانند از بین بروند.

عوامل زیادی زیادی در هضم مناسب، جذب و استفاده از مواد غذایی مورد نیاز برای تغذیه سلول ها، بافت ها و اندام های ما کمک می کنند. معده، روده کوچک، کبد، کیسه صفرا، پانکراس و روده بزرگ عمدتا در روند گوارشی دخیل هستند. ظرافت بیشتر، احساسات، سطح استرس و تعادل در سیستم های غدد درون ریز و عصبی نیز بر عملکرد گوارش تاثیر می گذارد. طیف گسترده ای از مکمل ها سیستم گوارش را پشتیبانی می کند.

یک سیستم سالم نیازی به پشتیبانی بیشتر ندارد. با این حال، تحقیقات نشان می دهد که سطح طبیعیاسید هیدروکلریک و آنزیم های گوارشی با افزایش سن ما کاهش می یابد. زمانی که کلریدریک اسید حمایتی مکمل ها با غذا مصرف می شوند و آنزیم های گوارشی اضافی پس از غذا مصرف می شوند. گاهی اوقات مردم ترشح کلریدریک را با استرس حاد افزایش می دهند؛ با این حال، معمولا در طول زمان، استرس مزمن باعث کاهش تولید اسید می شود. سطح HCl را می توان به راحتی اندازه گیری کرد، اگرچه اغلب علائم فردی نشان می دهد که آیا او بیش از حد قوی است.

در این مورد، مکمل های نامناسب HCl ناراحتی اضافی ایجاد می کنند. استرس همچنین ممکن است باعث تولید اسید شود. هنگامی که ما بیشتر از مورد نیاز مصرف می کنیم یا چربی ها و پروتئین ها را بیش از حد مصرف می کنیم، تولید اسید شروع به کاهش می کند. کاهش HCl ممکن است به هضم ضعیف، با علائم مانند گاز، نفخ و ناراحتی پس از وعده های غذایی رخ دهد. ممکن است هضم غذا حاوی پروتئین و یا چربی را بهبود بخشد، هرچند برای غذاها مانند برنج و سبزیجات که عمدتا کربوهیدرات هستند و بنابراین نیاز به هضم کمتری دارند. تولید کم این اسید با مشکلات زیادی همراه است. کم خونی فقر آهن، به دلیل جذب آهن و پوکی استخوان، که بخشی از کاهش جذب کلسیم است، دو مشکل مهم است. آلرژی عمومی و به طور خاص. ما می توانیم اسید معده کم را با خوردن یک رژیم غذایی متعادل از غذاهای سالم و کاهش روزانه فشار خونمان اصلاح کنیم. نیاسین، ویتامین B3، باعث تولید HCl می شود. این می تواند قبل از غذا مصرف شود، مانند کلرید منیزیم و پیریدوکسال 5-فسفات برای کمک به تحریک HCl خود بدن.

هنگامی که شما شروع به خوردن غذا می کنید، بدن شما یک اسید معده قوی به نام اسید هیدروکلریک ایجاد می کند تا هضم معده را آغاز کند. در طول این فرایند، غذاها به ذرات بسیار کمی از مواد مغذی و دیگر مواد تقسیم می شوند که در نهایت می توانند از طریق دیواره روده و به جریان خون شما جذب شوند. به طور معمول، بدن شما فقط میزان HCl و سایر مواد شیمیایی مورد نیاز برای هضم را تولید می کند، اما در شرایط خاص، شما ممکن است اسید معده بیشتری از مقدار لازم تولید کنید. در این مرحله، ممکن است مجبور شوید رژیم غذایی خود را تغییر دهید یا داروهایی مصرف کنید که میزان اسید کلریدریک فعال در معده شما را کاهش دهد.

یک اسید است که وقتی هیدروژن و کلرید در معده بوجود می آیند شکل می گیرد. بدن شما از مراحل اولیه هضم استفاده از HCL می کند. این PH دارای مقدار کم حدود 2 است که به معنی آن است که به اندازه کافی قوی برای حل کردن فلز است. همراه با آب و دیگر ترشحات معده، HCL آب معده را تشکیل می دهد که هنگام غذا خوردن شکم شما را پر می کند. معده شما با یک شکل از موکوس پوشانده شده است که محافظتی را در برابر چنین اسیدی قوی محافظت می کند. در غیر این صورت، این اسید باعث می شود معده شما همراه با محتوای آن هضم شود.

هضم در دهان شما آغاز می شود، هنگامی که شما شروع به تجزیه غذاهای کامل به بیت های کوچکتر می کنید که در نهایت می توانند به بدن شما جذب شوند. پس از جویدن و فروختن غذا، فرایند شیمیایی هضم شیمی در معده شروع می شود. همانطور که مواد غذایی شروع به پریدن و کشیدن معده می کنند، عمل کشش بدن شما را به تولید هورمون معروف گاسترین تحریک می کند.

Gastrin که از طریق جریان خون شما جریان دارد سیگنال تولید HCL و دیگر آب معدنی است که به تجزیه و هضم مواد غذایی کمک می کند.اسیدی که پروتئین ها را در شکم تجزیه می کند تا آنها را برای هضم آماده کند و باکتری هایی را که وارد معده می شوند، کشته شوند. پپسینوژن آنزیم غیر فعال را به آنزیم پپسین فعال تبدیل می کند که مسئول پروتئین های هضم شده در معده است. کلریدریک همچنین به غذاهای دیگر در معده کمک می کند. در نهایت، HCL با مواد شیمیایی ترشح شده در روده کوچک شما خنثی می شود.اگر تحت استرس هستید، بیش از حد خوردن یا خوردن غذاهایی که معده شما را ناراحت می کنند، ممکن است HCL اضافی را تولید کنید. بیش از حد HCL می تواند باعث سوء هاضمه اسیدی، یا سوزش سر دل، که باعث ناراحتی در مایع معده یا مری است.

 

 


  

 

هیدروکسید سدیم یکی از رایج ترین مواد معدنی یا قلیایی است. فرمول شیمیایی NaOH و جرم مولی آن 40.01 g / mol است. این نمک قلیایی سدیم است که با استفاده از فرایند الکترولیتی کلر تولید می شود که در آن الکترولیز محلول کلرید سدیم، گاز کلر و هیدروکسید سدیم موجود می باشد. NaOH به عنوان محلول 50? در آب به دست می آید و سپس به صورت جامد یا پودر ( سود پرک ) خشک می شود.

خواص فیزیکی :

جامد بلوری بی بو، با تراکم 2.13 گرم در میلی لیتر و نقطه ذوب 318 درجه سانتیگراد است. این پودر به طور گسترده ای در دسترس پلت ها، دانه ها، همچنین به عنوان راه حل های آبی از غلظت های مختلف است.

خواص شیمیایی :

هیدروکسید سدیم محلول در حلال های قطبی مانند آب و متانول است و در حلال های آلی قابل حل نیست. محلول جامد NaOH در آب یک واکنش بسیار خنثی است و مقدار آن زیاد است. به عنوان یک پایه قوی، کاستیک سودا به آسانی با اسید هایی مانند HCl واکنش می دهد تا نمک های مربوطه را شکل دهند.

هیدروکسید سدیم یکی از بنیادی ترین مواد در صنعت است. استفاده اصلی آن در صنعت کاغذ، صنایع نفت، صنایع نساجی، تولید صابون و مواد شوینده در فرایند تولید آلومینیوم بایر، تمیز کردن صنعتی و تنظیم pH می باشد. همچنین برای بسیاری از کاربردها در صنایع غذایی استفاده می شود.

هشدارها :

 این قلیایی قوی و بسیار خورنده است که به راحتی بافت های زنده را تجزیه می کند. تماس پوستی می تواند باعث سوختگی شدید شیمیایی شود و تماس با چشم می تواند باعث کوری دائمی شود. NaOH جامد با آب و اسیدها در یک واکنش بسیار اکستریمیک واکنش می دهد و می تواند باعث سوختگی شود.

کاستیک سودا برای تولید بسیاری از محصولات روزمره مانند کاغذ، آلومینیوم، فریزر تجاری و تمیز کننده فر، و صابون و مواد شوینده استفاده می شود. در پروسه تولید صابون و انواع مواد شوینده خانه ها و برنامه استفاده می شود. سفید کننده کلر با ترکیب کلر و هیدروکسید سدیم تولید می شود.

سود پرک و پزشکی

کمک به تولید انواع داروها و محصولات دارویی مانند آسپرین ( ضد انعقادی ) استفاده می شود که می تواند به جلوگیری از لخته شدن خون و کاهش داروهای کاهش کلسترول کمک کند.

هیدروکسید سدیم در درمان آب

تاسیسات آبرسانی شهری برای کنترل اسیدیته آب استفاده می کنند و به حذف فلزات سنگین از آب کمک می کنند.

سود پرک در تولید مواد غذایی

هیدروکسید سدیم در چندین برنامه کاربردی برای پردازش مواد غذایی مانند زیتون استفاده می شود. کاستیک سودا برای حذف پوست از گوجه فرنگی، سیب زمینی و سایر میوه ها و سبزیجات برای کنسرو کردن و همچنین به عنوان یک ماده حاوی مواد نگهدارنده غذا که باعث جلوگیری از رشد قالب و باکتری در غذا می شود.

 


  




طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ